Seminář zaměřený na využití tradiční technologie ohybu dřeva a nových výrobních postupů v současné designérské tvorbě připravilo Národní centrum nábytkového designu, o. p. s., s Klastrem českých nábytkářů, družstvo. Koncepci a organizaci zajistila PhDr. Dagmar Koudelková.

V rámci semináře představil doc. Ferdinand Chrenka, akad. soch., Ateliér industrial dizajn Vysoké školy výtvarných umení v Bratislave a výstavu SPOLU a také nejvýznamnější projekty, kterými se studenti pod jeho vedením zabývali. Záměrem bylo upozornit jak na možnosti využití tradiční technologie v návrzích studentů, tak na uplatnění moderních technologií v nových oblastech.

Společně s Ing. Ondřejem Sazimou a Ing. Hanou Chovancovou prezentoval spolupráci ateliéru s firmou TON, kterou reprezentují dva projekty: první z roku 2013 a Upcycling a Židle pro TON z roku 2023. Díky exkurzi do výroby společnosti v Bystřici pod Hostýnem měli studenti možnost poznat historii a současnost produkce včetně firemní vize, technologií, marketingu a distribuce. Projekt se vyvíjel od kresby a modelů v měřítku 1:5 k funkčním prototypům realizovaným studenty ve školních podmínkách. Vzniklo osm funkčních prototypů židlí, které byly prezentovány v rámci několikaměsíční výstavy ve Vile Thonet a následně na dalších výstavách.

Následně doc. Ferdinand Chrenka, akad. soch., společně se studentem doktorského studia VŠVU Mgr. art. Pavlem Soukalem představili projekt Příbor realizovaný ve spolupráci s firmou Berndorf Sandrik Téma bylo zvoleno s ohledem na současný vývoj digitálních technologií v oblasti 3D tisku kovových materiálů: cílem spolupráce byl návrh a realizace příborů pomocí technologie 3D tisku kovů. Jedná se o významnou inovaci ve výrobě příborů; příbory se v současnosti 3D tiskem nevyrábějí, projekt je třeba chápat jako technologický a výtvarný experiment inspirující nové designérské procesy k navrhování tradičních příborů.

Poslední přednáška se vztahovala k projektu Functional luxury / Glass wall připravený ve spolupráci s firmou Lasvit. V rámci spolupráce s touto českou firmou dostali studenti zadání navrhnout produkt, který se bude vyjímat vizuálně i funkčností, bude přitažlivý pro člověka, který se rád obklopuje luxusem, bude mít nadčasový design, měl by být aktuální i za 100. Výrobní cena takového produktu by měla být co nejnižší a produkt co nejluxusnější: moderní, nadčasový.

Závěrečná zpráva ke stažení ZDE

Logo OPZ
COSME