Kanadští interiéroví designéři se seznámili s českým nábytkem a designem
Na konci září navštívila delegace interiérových designérů z Kanady Českou republiku. Tato iniciativa byla organizována Klastrem českých nábytkářů, družstvo (KČN) ve spolupráci s Generálním konzulátem České republiky v Torontu v rámci projektu na podporu ekonomické diplomacie spolufinancovaného Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a KČN. Kanadští odborníci byli seznámeni s širokou škálou českých kreativních průmyslů, od ruční a mechanizované výroby nábytku po sklářství a současný design. Tato první mise otevírá cestu pro budoucí spolupráci a export na rostoucí kanadský trh.
Kanadským partnerem mise byla asociace Interior Designers of Canada (IDC), která sdružuje více než 5 000 profesionálů napříč Kanadou. Profese interiérových designérů v Kanadě úzce souvisí s činností architektonických studií, což činí spolupráci IDC s českými firmami bránou k obchodním a rezidenčním projektům. Nepřímo by to mohlo také podpořit maloobchodní prodeje. Delegace, která zahrnovala zástupce IDC a vybraných designérských studií z Kanady, navštívila během týdne české nábytkářské firmy jako TON, NADOP-VÝROBA NÁBYTKU, Dřevojas a Dřevovýrobu Lukavec. Navštívili také Textilní zkušební ústav v Brně, který provádí testování nábytku, a setkali se s dalšími členy Klastru českých výrobců nábytku přímo v jeho sídle.
V Praze se delegace účastnila veletrhu For Interior, který představil širokou nabídku českého nábytku, a zúčastnila se také akce Designblok, včetně schůzek s vybranými firmami. Jejich program zahrnoval také návštěvy studia Archicraft a Centra architektury a městského plánování (CAMP) a prohlídky historických budov, jako je Hotel Avion v Brně, Müllerova vila, Diamantový dům a další architektonické památky.
Dlouhodobé partnerství s IDC navazuje na předchozí projekt Furniture Go International, podporovaný Evropskou komisí. V uplynulých dvou letech KČN a Generální konzulát navázaly kontakty a uskutečnily úvodní setkání v Kanadě. Kanada a Severní Amerika obecně představují slibné trhy pro český export díky růstu stavebního sektoru a poptávce po kvalitním zboží. Úspěch na kanadském trhu však obvykle závisí na vytrvalých snahách o budování vztahů a referencí, což je důvod, proč jsou osobní prezentace kvality české výroby strategickým zaměřením.
Následující mise bude doplněna o další příležitosti, jako je propagace českého designu na Interior Design Show v lednu 2025. Českým firmám bude umožněna účast i na prosincovém Buildings Show, Toronto Fall Home Show, Buildex Vancouver, konferenci AZURE Human/Nature a dalších akcích.
Vyhlídky pro export do Kanady jsou úzce spjaty s pokračujícím stavebním boomem, který je částečně způsoben celonárodní bytovou krizí. Tento trend by měl urychlit výstavbu nejméně do poloviny 30. let. V roce 2023 činily investice do kanadského stavebnictví 300 miliard kanadských dolarů a během první poloviny roku 2024 bylo zahájeno více než 68 000 nových domů ve šesti hlavních kanadských městech – což je úroveň, která nebyla zaznamenána od roku 1990. I přesto stále nová kapacita nestačí na pokrytí poptávky, což vyžaduje pokračující růst výstavby obytných budov, aby bylo možné ubytovat rychle rostoucí populaci, která se díky imigrační politice v posledních letech rychle zvyšuje.
Dostupnost bydlení se stala klíčovým politickým tématem v Kanadě, a Bank of Canada začala snižovat úrokové sazby, aby čelila silné poptávce po bydlení. Poptávka po nájemním bydlení vzrostla o 2,5 % na 49 117 jednotek v první polovině roku 2024 ve srovnání s předchozím rokem. V komerčních prostorách vedl vzestup práce na dálku mezi administrativními pracovníky k změnám poptávky. V současnosti asi 20 % kanadské pracovní síly vykonává většinu svých úkolů na dálku. Přesto pokračují schválené komerční stavební projekty a míra neobsazenosti komerčních prostor vzrostla na 18 % v důsledku dokončení 16 milionů m² kancelářských prostor v hlavních městech jako Toronto a Vancouver mezi lety 2021 a 2023. V následujících letech se očekává mírné snížení míry neobsazenosti.
Segment interiérového designu, podporovaný rezidenční a komerční výstavbou, by měl růst o více než 5 % ročně alespoň do roku 2025. Zahraniční firmy ovládají 14,9 % tohoto sektoru, který zahrnuje služby interiérového designu a stavebnictví. V roce 2023 měl kanadský trh s nábytkem hodnotu 23 miliard kanadských dolarů, přičemž se očekává, že do roku 2032 dosáhne hodnoty 37 miliard dolarů. Největšími segmenty jsou kuchyňský nábytek (7 miliard CAD v roce 2021) a nábytek do ložnic (5 miliard CAD).
Stejně jako v jiných oblastech exportu, i kanadský trh s nábytkem je silně spjat s jeho jižním sousedem, přičemž 95 % kanadského vývozu nábytku směřuje do Spojených států. Přesto existuje prostor pro český export do Kanady, protože evropská produkce symbolizuje kvalitu a české výrobky, včetně designového nábytku, masivního dřeva, technologických inovací a dodávek pro velké developerské projekty, zůstávají konkurenceschopné.
Pro více informací kontaktujte: perdochova@furniturecluster.cz
Zdroj: KČN, Statistics Canada, Generální konzulát České republiky v Torontu
Tisková zpráva ke stažení ZDE